Sådär helg igen.. vilket innebär jobb för min del.. 
Kom hem vid sju och då hade hjärtat lagat middag =) Helstekt fläskfilé, klyft potatis/morätter och rosépepparsås. Min favvis.. Helt gudomligt hehe..

Sen bar det iväg ner på Ica. Och nu har jag precis bakat snickers och halva marängtårtan =) Kletet hä jag på imorrn istället.. Snickers har jag inte ätit sedan jag gick på mellanstadiet på hemkunskapen, men då va det ju såå gott. Få se om det smakar lika gott den här gången. Marängtårtan är ju också en höjdare.. namnam. Vet att Therese vill ha receptet så jag lägger ut det här. =)

Marängtårta:
(Bottnar)

4 äggvitor- vispas hårt till vitt skum, så man kan vända på bunken utan att det åker ut
2 dl socker
2 dl riskrisp

Efter man vispat äggen så rör man försiktigt i resten av sakerna. Breds sedan ut smeten på ett smörat bakplåtspapper på en plåt.
Grädda i 100 min på 125 grader. Kolla noga så den inte blir bränd.

* Jag brukar göra 2 bottnar annars blir den kanska liten. Beror på hur många ska ska äta =P Gör man en botten så kan man dela den på två så man får två lager.

(Fyllning)
4 äggulor
1 dl socker
1 msk mjöl
1 msk vaniljsocker
1 dl grädde
100 g margarin

Blanda ner allt (utom smöret) i en kastrull, ska småkoka och rör hela tiden. Dra bort från plattan och rör ner smöret. Vispa mera. Låt svalna.

Kletet läggs emellan bottnarna och sedan brukar jag ha på vispad grädde och färska hallon och blåbär  =) Kan med fördel stå och dra till sig några timmar innan servering så den får gotta till sig!!


Nu blir det film =)

Kommentera

Publiceras ej